Liefde voor leren

Over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties

Leren is meer dan in de schoolbank zitten en kennis overnemen van het schoolbord. Fietsen leer je bijvoorbeeld niet door er een boek over te lezen, maar door eindeloos oefenen. Mijn buurjongen van bijna vier pakte de fiets van zijn broer, reed soepel weg en liet zijn vader vol verbazing achter. Hij had nog nooit zonder zijwieltjes geoefend. Leren verloopt per persoon en per situatie verschillend, daarom is leren zo complex.

Met de vijf leervoorkeuren maakt Ruijters (2006) het makkelijker om het over leren te hebben. Met vijf metaforen is het eenvoudiger om verschillen en overeenkomsten van de leeromgeving te bespreken.

Met de leerscan kun je achterhalen hoe jouw voorkeuren verdeeld zijn. Het is belangrijk om de samenhang tussen de leervoorkeuren te begrijpen. De twee hoogste voorkeuren zijn van belang om te begrijpen welke factoren aanwezig moeten zijn om prettig te leren. Het verschil tussen de hoogste en de laagste is nuttig om te begrijpen welke factoren voor frustraties of leerproblemen zorgen.